Humørsprederne > journalisterne

Jeg ved ikke, om det er en generel tendens. Men måske er det. Jeg har bare lagt mærke til Gastros nye journalistiske linje. Ej, det er for hårdt. Uha. Det er mere et tillæg til den journalistiske linje. Et tillæg der er skabt til de sociale medier – og allerede dér ved man jo, at det bliver sygeligt fedt! – og dermed øget online opmærksomhed til brandet. Måske er det også "ungt" og noget med "synergi", "segmenter" og "et narrativ". Åh, marketingsprog, din hæslige LOLkat.


Konceptet er gammelkendt. Vi har at gøre med artikler uden journalistisk benarbejde (hej Vinsvin!), der først og fremmest er tiltænkt som clickbait. Here little kitty eller Lille svin, der er mælk til dig. Det er totalt funny stuff (så'n ish, ik'!), der bare skriger på viral-miraklet. Du ved, lige som ham der StarWars-drengen. LOL. Del, del, del. Eller dobbeltregnbuen.  JAAAA! Og så kan man lige køre: Hvis du selv har oplevet det her, så del artiklen. Det virker. Ik'? Det bliver et pænt nejtak herfra.

Seneste skud på clickbait-stammen hos Gastro er en pseudoanalyse af stereotypiske elendighedstjenere. Her har vi fx "den søde pige", som selvfølgelig er herredum (hun er jo en ung pige, for fanden!), lidt lækker og snart skal på backpackertur. Kapow, hvor er det skarpt. Hun har ikke smagt vinen, men er flink. Det går selvfølgelig slet ikke hos Gastro, når disse er på en eller anden middelmådig standard-café i Nordsjælland. Nænej. Forklar mig, hvorfor jeg skal købe denne supermarkedsvin, undersåt! LOL.

Og der er flere hysterisk morsomme guldkorn. Referencer til Halløj på Badehotellet, hvilket altid får folk til at dele links på nettet. Hvis man er 80. Noget om tjenere, der taler for meget, og at det godt kan være irriterende. LOL'er vi? LOL. Og så lidt mindreværdskompleks jantelovsjazz i forhold til tjenere, der faktisk synes, de ved noget, om det de taler om, og derfor opretholder en autoritet. Altså det modsatte af den dumme ungpige, men stadig også alt for galt! Kør, kør, kør på skizomania.

Hvor fanden er det Gastro spiser henne og får så elendig service? Det lyder sgu ikke rart. Men alle griner. Hulker, nærmest. Ja? Nja ...

Bevares, der har også været en mindst lige så morsom artikel over elendige restaurantgæster, som sikkert også bare fløj rundt i virtualitetsuniverset. DEEEEEEEL! Så LOL-sol og LOL-vind bliver fordelt ligeligt blandt folk i restauranten. Måske der også kommer en om kokkene? Uhhhh, hvornår kan jeg dele den på nettet? HVOOORRRNÅÅÅÅÅÅR?

Men hey, det er sådan set også fint nok. Det er ikke specielt morsomt eller skarpt (I ringer bare!), men der er vel brug for, at der kommer noget trafik ind på Euromans (???) hjemmeside, så folk kan monstermusetrykke på nogle bannere. Altså, er vi i slut-90'erne igen? Så vil jeg gerne bestille noget mere supertoscaner. LOL.

Hvem tror, at Gastro lukker inden for et år og bliver slået semi-sammen med Euroman? Bladet kunne hedde Gastromand. Nårh nej. Eller. Jo, så skal der bare være lidt mere om grilludstyr, kraftig rødvin og modeartikler om træsko. LOL!

1 comments:

Carlo said...

Faktisk syntes jeg også, at der var gået kliché og dejá vu i den lille søde artikel og var i gang med at skrive et par linjer. Opgav fordi jeg tænkte, jeg er nok en af de gamle brokhoveder osv: rart at der er mindt én der reagerede som jeg gjorde. Anymore fo Danmark ? Set fra den anden side: det er rigtigt at klicheerne opstår ikke af sig selv og at de bunder i fakta, men har vi brug for en seriøs gastroblad for at understrege det elelr var det bare et tilforladelig udsalg af redaktionens fornemmelse for agurkerne ?

Post a Comment

Du er meget velkommen til at kommentere på dette indlæg. Også hvis du er vred, men helst hvis du ler.