Hvad er et like værd?

Jeg kan li' ganske mange vine fra Rhone. Mest fra den nordlige del, men jeg forstår sagtens attraktionen i de sydlige. Til gengæld kan jeg li' meget lidt af den markedsføring, de laver for de rohnske vine på RHÔNEVINE via Facebook (eller når de inviterer vinskrivere ud at spise). Og jeg ved godt, at jeg tidligere har skrevet om Rhone-folkenes halvslappe markedsføring, men nu gør jeg det altså igen. For sløjheden er ved at tage overhånd. Og det irriterer mig.


Mit største problem med deres markedsføring er, at det udelukkende fokuserer på likes. Og så er man sådan set ligeglad med fakta, sjovhed, inspiration, nyheder ... altså nogen form for reelt indhold. Man er også ligeglad med, hvordan man gør sig ud grafisk. Det handler kun om at lave det bredest omfavnende (læs: ligegyldige) udsagn om vin, og så sige, at hvis folk er enige (i at rødvin smager godt????!!!), så skal de trykke på like-knappen.

Hvis man som PR-bureau bliver betalt via antal likes, så giver det hele meget god mening. For der kommer overraskende mange af dem på disse håbløse opdateringer. Men hvis man gerne vil øge vindrikkeres interesse - købelyst! - for Rhone-vine, så synes jeg, at folkene bag RHÔNEVINE skyder aldeles langt ved siden af.


Tjek lige den her ud. I det ovenstående tilfælde har man i håbet om flere likes helt undladt at skrive noget om Rhone. Nu laver man bare reklame for rødvin, sådan helt generelt. Og så fyrer man lidt juletekst og romantisk snevejr ind, fordi det elsker folk. Billedet har man stjålet fra Society Grapevine uden kildehenvisning (det har Vinsvin dog nok også gjort et par enkelte gange). Og julebilledet foroven er forresten herfra. Google Images FTW.


Og her ender det bare i PR for konceptet "weekend". Herligt. Og hvordan / hvorfor det får 77 likes er mig aldeles ubegribeligt. Tragikomisk.

Nå. Dybest set kunne jeg være ligeglad med, hvordan Rhone vælger at brande sig selv. Det er deres egne (hm, faktisk er det vel egentlig i sidste ende bøndernes) penge, der går til spilde. Og hvis de er glade for indholdsløse opdateringer og dermed totalt værdiløse likes, så er det jo perfekt. Men jeg bliver sgu irriteret alligevel. For jeg synes, at man skal gøre sig nogenlunde umage. Fortælle noget interessant. Bruge nogle ordentlige billeder (som man måske endda selv har taget). Især når man repræsenterer en hel masse hårdtarbejdende vinbønder, der i nogle tilfælde formentlig har svært ved at få ordentlige priser for deres vine/druer.

Jeg indrømmer gerne, at jeg også er en sucker for likes. Jeg bliver da glad af, at nogen kan li', hvad jeg laver. Men jeg tror ikke, der er noget værdi i at få likes via totalt indholdsløse udsagn, som man trygler folk om at kunne li'. For der er ingen dydbe i det. Ingen indhold. Ingen reel relation mellem afsenderen og "likeren". Gi' mig i stedet et flot billede af, hvordan de forskellige druesorter i det sydlige Rhone ser ud. Eller hvordan høsten er gået. Det behøver ikke være lange udredninger. En kort og bare nogenlunde interessant tekst og et flot billede kan gøre det.

Jeg synes, at RHÔNEVINE skulle gøre sig mere umage. Jeg synes, at de skulle finde ud af, hvad det er de grundlæggende gerne vil fortælle om Rhône. Så skulle de finde ud af, hvordan de vil gøre det. Og til sidst skulle de bestemme sig for, hvordan stil og tone i deres kommunikation skulle være. Det fortjener producenter, importører, forhandlere og potentielle kunder. Og så skal jeg nok like deres opdateringer.

0 comments:

Post a Comment

Du er meget velkommen til at kommentere på dette indlæg. Også hvis du er vred, men helst hvis du ler.