Et brev fra et PR-bureau

I går fik jeg et brev fra et PR-bureau. Et bureau som tidligere har spurgt, om vi ville have 500 kroner til Irma, så vi kunne købe noget vin og efterfølgende anmelde det på bloggen – inkl. et link til Irma.dk. En sådan omgang prostitutionsjournalistik siger vi gladeligt ja til. Vi har jo ikke lovet at skrive noget pænt. Vi har bare lovet at skrive noget. Og vi kan godt li' at skrive noget og inkludere links.



Og lad os dog være ærlige. Planen var måske ikke at bruge alle 500 kroner på vin, men også at købe lidt andre lækre ting fra Irmas økospeltfyldte hylder. Jeg kan nemlig rigtig godt li' Irma. Og mest den Irma på Borgergade.

Nå, men vi sagde altså et lattermildt ja-tak til PR-bureauet om at få vores (grådige) bloggerfingre i plovmanden. Men så blev det jul og nytår og ferie og hverdag, og vi fik ikke købt noget vin fra Irma. Ikke at vi havde glemt Irma, og vi havde heller ikke sat ild til de 500 kroner i et antikapitalistisk kunstprojekt. Vi havde bare ikke haft tid. Til gengæld havde vi nævnt Irma et par gange på bloggen i andre forbindelser. Og det gjorde PR-bureauet så forvirret/bekymret/irmapigesur/skeptisk, at de skrev følgende mail til os:

---

Hej Tue

Godt nytår.

Jeg har set, at I har skrevet om Irma og vine… men det er ikke helt, som vi aftalte. For det første er der ikke meget anmeldelse i den sætning – mon ikke I kunne finde vin til under 500kr? For det andet er linket ikke til Irma.dk men derimod til Cartman på Youtube?

Jeg hører gerne fra dig snarest.

Mange hilsener

Moufassa (hvilket ikke er personens rigtige navn)

---

Det er på mange måder en skøn mail. Der er så lidt hjertevarme i det godt nytår, at bogstaverne nærmest står som en isskulptur på min skærm. Og derefter får jeg at vide, at jeg har dummet mig. Moufassa tror nemlig, at jeg tror, at jeg har opfyldt kriterierne for at få mine slibrige naller i hendes penge. Jeg har nemlig linket til Irma, hvilket jeg så faktisk slet ikke har. Jeg har linket til Cartman. Hvilket blot understreger problemets omfang.

Den artikel Moufassa har set, handler ikke om Irma. Overhovedet. Den handler om Robert Parkers forudsigelser for 2014. Jeg nævner blot Irma i en kommentar til, at bloggere vil fortsætte med at brokke sig over manglende indtjening. Og så skriver jeg for sjov, at Irma har givet os alt for få penge, og at der ikke findes rigtig vin til under 500 kroner. For sjov.

Moufassa synes ikke, det er sjovt. Og Mouffasa hører gerne fra mig snarest. Det lyder som om, at jeg gør klogt i at tage min kontaktbog med.

Og sådan er PR jo så besværligt uforudsigeligt. Nu kommer vores blog pludselig til at handle om alt andet end Irmas vine. Det kommer til at handle om, at Vinsvin var bestilt til en opgave, som vi ikke løste hurtigt og godt nok. Det kommer til at handle om, at et PR-bureau ikke ser gaver til skribenter som en risikovillig investering eller marketinglottokupon, hvor man om ikke andet har gjort en blogger eller journalist lidt gladere overfor sit brand. Nix. Det er en kontrakt, og det må godt gå lidt schnapt. Og der skal ikke være et link til Cartman.

PR-bureauet og Irma har altså indtil videre betalt 500 proner (min nyopfundne forkortelse af PR-kroner) på at få halvslap og meget lidt druefokuseret omtale.

Jeg har skrevet tilbage til Moufassa, at vi nok skal anmelde noget vin fra Irma på et tidspunkt, og at de 500 kroner stadig klirrer noget så yndefuldt af guld på vores plastickort.

Og så undrer det mig, at PR-bureauet ikke har fået Irma til at svare på min opfordring om at lave  varedeklarationer på deres vine. Det ville helt klart være smartere og have større PR-værdi end at punke mig for at linke til Cartman. Cartman. Cartman.

4 comments:

Kasper Bergholt said...

Priceless! Stående ovation!


Jeg har også fået nogle mails fra Irma (s pr-bueau), og det har været helt ude i skoven.

PR-indsatsen har indtil videre påvirket mit syn på Irma i negativ retning, og det er jo nok ikke lige meningen med at hyre et PR-/linkbuilding-bureau ind.


Alt godt,

Kasper

Jes said...

Fantastisk! I kunne også bare lave anmeldelsen pro bono. Proner bono. Proproner. Prona.

Troels Kjems said...

Og helt går det, hvis Google opdager, hvad Irmas PR-bureau har gang i. Det er nemlig imod Googles retningslinjer at betale for links på den måde og straffen kan være hård, eksempelvis kan Google vælge at fjerne Irma helt fra søgeresultaterne.

Anonymous said...

Jeg kan sagtens følge Moufassa! Det er jo ikke småpenge, vi her snakker om!

Du kunne jo uden problemer have fløjet flere af dine vinkyndige jyske venner ind, og en sand indkøbsfest ville efterlade hylderne halvtomme i Irma, samtidig med at der var penge til overs til et større stash af vinkemi og en lille hvid kittel - så selv de biodynamiske vine kunne komme til at smage hæderligt! Der skal strammes op hos Vinsvin ellers finder Moufassa bare en anden løveunge at gøre til konge!!! Sørøveren har talt!

Post a Comment

Du er meget velkommen til at kommentere på dette indlæg. Også hvis du er vred, men helst hvis du ler.