Vin til (de dumme) kvinder

Feminisme er et varmt emne for tiden. Det er blandt andet den gode og morsomme Mandfjols' fortjeneste. Og Manfo, selvfølgelig, selvom underholdningsværdien i deres indlæg virker ganske ufrivillig. Så lad mig også lige komme med et vinøst og semi-surt indlæg i feminismens tegn.

For nu må vi sgu da snart holde op med at dele vine op i mænd og kvinders sensoriske præferencer. Som om der er en universal kvindesmag og en ditto for mændene.

Det er selvfølgelig svært at løbe fra stereotyperne. Fra vi bliver født, bliver det indoktrineret i vores modtagelige hjernebark, at rigtige piger elsker lyserøde ting, smykker og det lettere ukomplicerede. Rigtige drenge, derimod, elsker det komplekse, biler og mørke farver. Disse "sandheder" gør det selvfølgelig dejlig nemt at overskue verden, men det er samtidig også urimeligt plat, ensporet og forkert. Og det burde man som voksent menneske være klar over.


Men denne vanvittige (og altså grundlæggende forkerte) præmis godkender en masse vinkøbmænd i deres markedsføring. Fx Skovgaard Vine, som excellerer i at nedgøre kvinders vinøse intelligens. Til deres Ladies Only Vinmesse (fantastisk og semi-sexuelt billedvalg!) skal de stereotype kvindelige vindrikkere konsummere følgende:

  • Champagne
  • Saftige rosévine til sommeren
  • Friske og smagfulde hvide vine
  • Røde vine i alle stilarter med fokus på kvindernes favoritter

Alle piger elsker champagne. Det siger sig selv (well, well, well). For det gør de i Sex & the City, og det bliver serveret i sådan nogle tynde langstilkede glas. Sådan som alle kvinder også burde se ud.

Og derefter rosé. Det kan kvinder også rigtig godt li'. Al rosé ... i fucking verden. Det er jo lyserødt. Pige-farven numero uno! Og dermed er pigerne solgt, allerede inden de har lugtet eller smagt det. Money in the bank. Især hvis man solgte roséen sammen et par sko eller en håndtaske. Eller en gave! Ja, en gave. Kvinder er vilde med gaver fra mænd. Især en dyr gave. 200 kroner-dyr. Sådan Skovgaard. Godt tænkt.

Nu til de hvide, som er friske OG smagfulde. Smagfuld vin. Kan det blive mere diffust? Men frisk er en god ting, synes kvinder. Det betyder nemlig ukompliceret og terrasse-venligt. Kvinder vil ikke have dybe hvidvine med karakter og tyngde. Det kan deres små hjerner slet ikke håndtere. De skal have frisk vin, som tilmed også er smagfuld.

Og så slutter vi af med rødvin i alle (alle!) stilarter. Men selvfølgelig også med fokus på kvindernes favoritter, som vi jo alle ved, hvad er. Ik'? Jeg tror, Skovgaard-folket tror, at kvinde-vin er vin uden tanniner, høj syre og tæt struktur. Simpelt og semi-sødt. Deres sarte gummer og underudviklede hjerne tåler slet ikke stor Barolo, kompleks Bourgogne eller syreholdig Sangiovese. De skal have Ripasso ... og egentlig skulle de nok bare have mere rosé.

Jeg benægter ikke, at vinverdenen er mandsdomineret, og det måske kan være ganske rart at drikke vin uden at skulle høre på halvfulde mænds bedrevidende og halvsnøvlende kommentarer. Men jeg synes ikke, at man skal nedgøre kvinder af den grund, og stereotypisere dem som banale, prinsesse-lallede og uintelligente vindrikkere. Og det gør Skovgaard i min optik, selvom det her indlæg selvfølgelig er sat lidt på spidsen.

Men når vi nu alligevel er i gang, skulle vi så ikke også holde op med at kalde lette og elegante vine for feminine og tunge over-ekstraherede vine for herre-vine. Jo, vi sku'. Det ville hende her også være enig i, og hun er bare et barn.

2 comments:

Joachim Niclasen said...

Hej Tue
Jeg er meget enig. Skovgaards tiltag har utvivlsomt til formål at differentiere sig en smule i et voldsomt konkurrencepræget vinmarked. Problemet er bare, at de i høj grad taler til laveste fællesnævner, når de henvender sig til kvinderne på denne måde. Og det er vel ikke den optimale måde at adskille sig fra konkurrencen.
Vinverdenen er, som du siger, domineret af mænd og vores præferencer for komplekse vine, som vi højlydt forsøger at italesætte gennem et sprog, som vores sensoriske evner ikke altid kan leve op til. Vi mænd er gode til at læse bøger om vin og lære nogle fine udtryk, druer, geografiske områder og brands udenad. Min erfaring siger mig, at det gider kvinderne slet ikke bruge tid på. Kvinderne forholder sig mere til små detaljer, som hvordan vinen reelt dufter, smager og føles, og om de kan lide den eller ej. De er forholder sig til vinen ud fra, hvad de VED er rigtigt for DEM, og det udmønter sig ofte i én eller to sætninger, som slet ikke kan leve op til vores (mændenes) veludviklede ordforråd og baggrundsviden.

Hvis jeg også skal sætte det hele lidt på spidsen, så tror jeg, at vi mænd med fordel kunne tage lidt ved lære af kvinderne tilgang til de vinøse oplevelser. Og Skovgaard - ja de kunne jo gøre det samme. Ved at markedsføre sig seriøst overfor kvinderne i stedet for at præsentere koncepter uden reel substans og samtidig tale ned til deres potentielle kunder.

Nu er det snart weekend, og jeg ved allerede hvilken kompleks herlighed af en vin, der skal åbnes. Det er nemlig (stadig) job. Så må det være min kvindes opgave at få mig ned på jorden og fortælle mig, hvad den smager af.

/Joachim

Peter F said...

Fantastisk indlæg Tue! Stående klapsalver herfra

Post a Comment

Du er meget velkommen til at kommentere på dette indlæg. Også hvis du er vred, men helst hvis du ler.