Boganmeldelse: Barolo - vinene fra Alba (Søren Frank)

Det er sgu snart ved at blive en biblioteksblog med alle de vinbøger, vi læser for tiden (2!). Denne gang er det den gode Søren Frank, som har taget den hårde tjans at besøge og smage på alle de respekterede vinproducenter i Barolo (og i Barbaresco). Yes, den gode Frank ofrer sig igen for holdet. Men ud af alt dette pinefulde arbejde, er der kommet en virkelig, virkelig god bog, som ikke kun henvender sig til Nebbiolo-aficiandos.

For selvom bogen selvfølgelig er meget fokuseret på dette vinøse paradis i Piedmonte, så er der faktisk også en masse brugbar information om vin generelt. Fx beskriver og forklarer hr. Frank hele arbejdsåret på vingården - fra grønthøst til fadlagring. Og han gør det på en måde, så både novicer og nørder føler sig talt til i øjenhøjde. Det er fandme skarpt, og jeg åd disse kapitler råt.

Det er bare en virkelig veldisponeret bog, som både er enormt grundig, men som heller ikke bliver så tung, at man går død i det. Kapitlet om traditionalister og modernister er et godt eksempel. Her lykkedes det Franke-drengen at dykke ned i den historiske baggrund bag konflikten, som bl.a. handler om, at bønderne i Piedmonte opfatter tradition som en ideologi "og ikke nødvendigvis stiller spørgsmålstegn ved det formålstjenlige i i forskellige konventioner". Men derudover kommer han både med meget faktuelle vinøse indspark og sin egen holdning til de forskellige måder at vinificere på. Bogen bliver altså både et faktuelt opslagsværk, men også en forfatters stillingtagen til en række vinøse områder. Og den vekselvirkning fungerer.

Den sidste halvdel af bogen er mest et opslagsværk - og et glimrende et af slagsen. Her gennemgår Frank minutiøst de forskellige kommuner, cruer og producenter. Selvfølgelig med Franks personlige holdninger og beretninger til det hele. For når man nu har smagt nærmest al Barolo- og Barbaresco-vin (både i 2000 til hans første Barolo-bog og igen til denne), så kan man jo lige så godt fortælle om det. Og det gør han sgu godt.

Det her er en hamrende god bog og et endnu bedre opslagsværk, og den vækker satme ens appetit på at drikke noget god Barolo-juice. Alle vinnørder med hang til bare lidt italiensk kærlighed i munden burde have disse 330 sider stående i (vin-)reolen. For det er skarpt, fokuseret og også ganske underholdende. Det er velskrevet, hamrende godt researchet og elegant redigeret. Sådan Frank.