Reklame i udklædningstøj

For nogle dage siden fik jeg en mail. Okay, nogle menneske ville nok kalde det for spam, men lad os for en god orden skyld blot kalde det en mail. For mailen var trods alt vinblogsrelateret omend ganske upersonlig.

Okay, kort fortalt: Mailen var fra Thomas Thoresen, som netop har lavet en hjemmeside, der hedder Winedeal.dk. Det er en hjemmeside, der vil samle de gode vintilbud i dit lokalområde, og så fortælle dig om dem i et onsdagsnyhedsbrev, så du kan nå at købe dem til weekendens skamdrikkeri.

Fred være med hr. Thoresen og hans mail. Jeg kan dog ikke helt finde ud af, om jeg tror på konceptet. Selvfølgelig er danskere ganske tilbudshungrende, men jeg synes, der er en del problemer forbundet med et nyhedsbrev, som bærende fundament i et forretningskoncept. For det første bliver man lynhurtigt træt af nyhedsbreve, hvis de blot et par gange ikke fanger din interesse. Og det vil jo nemt kunne ske, hvis tilbudene ikke lige rammer ens præferencer. For det andet mister man jo den personlige kontakt med vinhandleren. Ikke at den altid er god, men hvis man går op i vin, så vil man nok gerne guides af et kyndigt menneske - måske endda smage på vinene først - og ikke blot finde sine vine i et tilbudskatalog på mailen.

Nå, men det kan sagtens være, at det bliver en succes. For man skal vel ned til vinhandleren og hente vinen, eller hvad? Nå, det må tiden vise, og jeg vil i hvert fald gerne føre folk ind på hr. Thoresens side, for som i et andet Nigeria-brev lokker han nemlig med:

Hver besøgende der kommer fra din blog til Winedeal.dk er et lod i konkurrencen om et ophold på Vista Puerto.

Og eftersom jeg elsker at vinde ting, så synes jeg, at du skal klikke amok på dette link ... ja, eller dette. Klik så! På den måde kan jeg komme gratis ud at rejse, hr. Thoresen får nogle besøgende på sin side, og du ... ja, du har gjort en flot og god gerning. Alle vinder. Tryk her, ik'?

Inden jeg slutter og lader dig klikke løs (her!), vil jeg dog tillade mig allerede nu at sætte en helt utroligt stort spørgsmålstegn ved Winedeal.dk's kommende anmeldelser. Anmeldelser som formentlig kommer i onsdagsnyhedsbrevet. For her er konceptet bag anmeldelserne:

Vi tilbyder dig op til 5 % af omsætning pr. anmeldelse.

Mon ikke det betyder, at anmeldelserne blot vil være reklame i lalleglad udklædningstøj, fordi skribenten har et lysende klart økonomisk incitament til at få folk til at købe vinene? Det tror jeg, og det er vist det, man i journalistfaglige kredse kalder for luderjournalistik. Det har jeg ikke lyst til at være en del af, og det håber jeg heller ikke, at der er andre bloggere der har. Måske man i stedet blot burde linke til CellarTracker, så man fik helt uvildige - og stadig meget kyndige - anmeldelser. At købe anmeldelser er i hvert fald sløjt.

Men jeg vil gerne til Vista Puerto, hvilket dog som dette indlæg skrider frem virker mindre og mindre sandsynligt. Men klik dog bare alligevel her. Og her.

0 comments:

Post a Comment

Du er meget velkommen til at kommentere på dette indlæg. Også hvis du er vred, men helst hvis du ler.